psychologische component

burenlawaai: de psychologische component


Als ik elke keer een euro zou krijgen wanneer iemand me zegt "jullie mogen direct de geluidsisolatiewerken bij me komen uitvoeren als je me garandeert dat de geluidsoverlast verdwijnt",...  dan is mijn standaardantwoord "ik kan niet garanderen dat de geluidsoverlast verdwijnt omdat die vooral aan u ligt, maar ik kan wel garanderen dat er minder geluid in uw woning/appartement zal afstralen".

psychologische component



link tussen het gemeten geluidsniveau en de mate waarin burenlawaai als storend wordt ervaren


Bij hetzelfde geluidsniveau van burenlawaai dat in het onderliggende appartement wordt gemeten ervaren bewoners die een goede relatie hebben met hun bovenburen en die hun buren op de ervaren overlast kunnen aanspreken het burenlawaai als minder storend.


Uit onderzoek blijkt dat we ons veel minder ergeren aan geluid dat we kunnen controleren (aan/uit - volume) dan aan geluiden die we niet kunnen controleren en waarvan we niet weten hoe lang ze gaan duren.


Er is niet altijd een correlatie tussen het geluidsniveau van iets en de mate waarin het geluid als storend wordt ervaren.


Hoeveel geluid produceert een mug? Hoeveel geluid produceert een druppende kraan? Hoeveel dB produceert een tikkende klok? In dB is dit bijzonder weinig en toch kunnen die geluiden ons een ganse nacht uit onze slaap houden.


De mate waarin we een geluid als storend ervaren hangt voor een groot stuk samen met hetgeen waarmee we het geluid associëren. Als we bij het horen van muziek die de buren afspelen denken " tof, de buren amuseren zich" dan ervaren we het geluid anders dan wanneer we denken "bende asocialen, .... ".


Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone die  geluid kan opnemen. Neem even het geluid op en speel dit af voor de buren. De kans is groot dat die mensen er zich niet van bewust zijn dat ze die geluiden produceren en nog minder bewust van het feit dat hun buren daar overlast van ondervinden.

geluidsmaskering


Waar ik ook meer en meer mee geconfronteerd wordt zijn mensen die klagen over geluidsoverlast terwijl de geluidsisolatie van hun woning meer dan ok is. Het is in de woningen/appartementen van die klanten gewoonweg veel te stil.


Zonder achtergrondlawaai hoor je het minste geluid dat doorkomt, zelfs de best isolerende wand/plafond laat altijd nog een deel van het geluid door. In deze gevallen kan achtergrond geluid wonderen verrichten. Een 25/30 dB achtergrondgeluid nemen we nauwelijks waar, maar het camoufleert wel het burenlawaai dat ondanks de goede geluidsisolatie toch nog in de woning afstraalt.


Wanneer het te stil is in de woning hoor je het minste geluid dat de buur produceert. Als er 23 dB geluid van de buren binnenkomt en het achtergrondniveau is 30 dB dan hoor je de buren niet. Het burenlawaai verdrinkt in het achtergrondgeluid. Is het binnen slechts 20 dB dan lijkt het alsof die asociale buren alles uit de kast halen om  je op stang te jagen.


de treshold of annoyance


Een andere belangrijke opmerking is wat in het Engels "the treshold of annoyance" heet. Van zodra iemand zich aan geluid begint te storen traint hij onbewust zijn hersenen om het geluid te detecteren. Zelfs als is het storende geluid stiller is dan het achtergrondgeluid dan nog zal die persoon het signaal kunnen detecteren als hij zich op het geluid focust. Denk aan een gesprek op een druk feestje waarbij het geluidsvermogen van de spreker niet boven de muziek uitkomt, maar we toch de spreker kunnen horen.


Eens de drempel van de overlast overschreden is bij klanten dan is het enorm moeilijk om die klanten nog  tevreden te stellen. Opmerkingen genre " het is wel vele keren stiller, maar we horen de buren nog steeds en dus kunnen we niet zeggen dat we tevreden zijn over de uitgevoerde werken" hebben we helaas al meerdere keren te horen gekregen. Ja, de geluidsisolatie is dankzij de door ons uitgevoerde isolatiewerken verbeterd (de fysische component van het geluid) maar het is de psychologische component die voor tevreden of ontevreden klanten zorgt.